Kim Aarts, adoptant van het graf van 2nd Lieutenant Edward Wallerstein
Toen ik via via hoorde dat je een graf kon adopteren op het Amerikaanse kerkhof had ik meteen van, dit moet ik doen. Eindelijk kon ik wat betekenen voor deze soldaten.
Waarom bij mij dit iets
los maakt is eigenlijk het feit dat ik iets kan terug doen. Met de zin van een
bedankje. Doormiddels van het leggen van een bloemetje en het regelmatig bezoeken
van het graf.
Mensen van mijn generatie staan er vaak niet genoeg bij stil wat deze soldaten
voor ons gedaan hebben. De meeste genoten nog van hun jonge levensjaren. Hadden
allerlei hobby’s, zaten op school en voelde zich dan ook thuis in hun
vaderland Amerika.
Maar toen moesten ze naar het verre Europa, gaan strijden tegen het nazi Duitsland.
Weg van hun vaderland Amerika, weg van hun vertrouwde plek.
Wat er toen gevraagd werd van deze mensen mogen we nooit vergeten.
Ze gingen hun leven wagen voor de Europeanen.
Het Amerikaanse kerkhof
heeft bij mij altijd al iets speciaals gehad.
Onze basisschool in Margraten is vernoemd naar majoor-generaal Maurice B. Rose.
Met school werd er dan ook regelmatig een bezoekje gebracht aan het Amerikaanse
Kerkhof. Hiermee werd je eigenlijk al geconfronteerd met het feit dat dit kerkhof
een speciale betekenis heeft. Ook verhalen van buiten af trokken mijn aandacht.
Ongeveer drie jaar geleden adopteerde ik dan een graf op het Amerikaanse kerkhof in Margraten. Namelijk het graf van Second lieutenant Edward Wallerstein.
Edward Wallerstein werd
op 18 maart 1923 in St.Louis Missouri geboren.
Voordat Edward in dienst trad werkte hij in de showbizz.
Ook was hij getrouwd met Rose Florence. Zij is overleden op 12 mei 2000.
Edward trad vanuit Missouri in dienst op 13 mei 1941.
Hij diende bij het 450Th Bomber Squadron, 322Nd Bomber Group. Zij waren in 1945
gestationeerd in Le Culot, ten zuiden van Brussel en vlogen vandaar uit naar
Duitsland. Zijn positie was bombardier. Samen met 5 bemannigsleden maakte hij
deel uit van de B26.
Maar op 23 februari 1945 kwam hij tragische aan zijn einde in Zulpich, Duitsland.
Het vliegtuig werd direct onder de cockpit geraakt. Waardoor de piloot de controle
verloor en het in brand vloog. Hierbij stortte het vliegtuig neer op de snelweg
rechts van het doel.